
Submission to the Productivity Commission

Inquiry into Broadcasting Legislation

Dr Paul Jones

School of Sociology

Faculty of Arts and Social Sciences

University of NSW

Sydney 2052

July 1999

Email: P.Jones@unsw.edu.au

About the author

Paul Jones is a Lecturer in Sociology at UNSW. He has published and taught widely
on the sociology of the media. His submission to the aborted 1996-7 DOCA Inquiry
into the Cross Media Rules was featured for inclusion in the papers for the April, 1997
Media Ownership in Australia conference organized by The Communications Law
Centre and Clayton Utz. This conference brought together representatives of the major
stakeholders in the debate.



2

Contents

Introduction:

Addressing 2.2, The Public Interest and Objectives of Broadcasting Policy 3

(i) The Problem: Diversity and Plurality To What End? 5

(ii) Australia’s Lack of Informed Citizenship and Commercial Broadcast
Journalism: some suggestive empirical evidence

6

(iii) The ABA’s Statement to this Inquiry: some qualifications and
corrections regarding possible modes of content regulation of broadcast
journalism

(includes Recommendation 1)

9

(iv) Broadcast Journalism, Commercial Pressures and ‘Hotelling’s Effect’ 11

(v) The British ‘Duopoly’ Model and its Implications for Structural
Regulation of Broadcast Journalism 15

(vi) Chief Recommendation (Recommendation 2): A Case for Progressively
‘Outsourcing’ Free-to-air Commercial Television Journalism 19

The Relevance of the Implied Constitutional Freedom of Political
Communication to this Inquiry

(includes Recommendation 3)
22

Appendices:

(a) Report for Dr Paul Jones from the Middle Australia Project (Professor
Michael Pusey, Sociology, UNSW)

(b) ITC Press Release: ‘ITC Gives Qualified Approval To New Weekday
Schedule On ITV’

26

28

References 29



3

Introduction:

Addressing 2.2, The Public Interest and Objectives of Broadcasting Policy.

The aim of this submission is simply to draw to the Commission’s attention the insights

of some relevant, mainly sociological, academic scholarship. This scholarship mainly

takes the form of critical argument with some empirical support. Its relevance to this

Review is that it seeks to aid clarification of some of the key terminology in use in this

field. The submission also points to some international policy practice which becomes

more relevant once these terminological clarifications are established.

The submission is designed to address Term of Reference 4. However, it does not

attempt to address all the issues raised in the discussion paper. It focusses primarily on

the implicit but poorly articulated policy goal of an informed citizenry.

Due to illness, this is a late submission. However, this delay has enabled me to take the

opportunity of reviewing some previous submissions and the public hearing transcripts

material. The submission accordingly makes considerable reference to these.

I thus take it as a given, for example, that PJ Keating’s critique of  the use of

technologically determinist arguments in the public debate surrounding this Inquiry is

correct. By technological determinism is meant a form of argument which asserts that

mere technological innovation (here, the Internet) might resolve a public interest

objective (here, informed citizenship). There is a large sociological literature which

supports Keating’s critique of such forms of argument (eg Lacroix and Tremblay,

1997).

Accordingly, this submission assumes that free-to-air broadcasting, especially

television, will continue to constitute (with newspapers) the chief infrastructure of the

public sphere of debate. It is thus more specifically focussed on such issues as those

raised (but not resolved) in the ABA’s and  MEAA’s submissions concerning the

relationship between modes of broadcast regulation, journalistic practices and informed

citizenship.



4

(i) The problem: diversity and plurality to what end?

The Broadcasting Services Act’s objectives are, at best, vague and inadequately

articulated. In his submission to this Inquiry and his supporting research Terry Flew

rightly points to the ambiguities in the category of ‘diversity’. He thus provides a very

useful set of correlations between its multiple meanings and possible policy options

(Flew, 5).

This submission confines itself to what Flew categorizes as the ‘public communication’

objectives of ‘information’ (objective a) and ‘diversity in control’ (objective c). The

Issues Paper manages to derive questions from these which invoke the more plausible

objectives of ‘plurality of opinion and preventing concentration of political power in

the hands of a few’ and ‘diversity in news, current affairs and political commentary’

(p.13).

But even these clarifications and elaborations beg the question of the larger goal(s) of

such objectives. Their negative character is their most striking feature. They speak to

the longstanding negative norm of Australian broadcasting policy: influence or, more

accurately, fear of influence by ‘politically minded press owners’ (Chalaby, 1997; cf

Cunningham, 1997). Nor are the objectives particularly assertive. Even the ‘fair and

accurate coverage’ objective (g) is heavily hedged by the phrase, ‘... to be responsive

to the need for’. Unlike many other nations, Australia has little experience of positive

regulatory norms in this area1. Even Flew’s very helpful recommended benchmarks

tend to present complaints-handling as the appropriate benchmark for news and

current affairs (Flew, 1999, 7). Significantly, the much-cited 1981 Victorian Norris

Inquiry into Press Ownership, for example, drew its normative goals directly from the

1977 British Royal Commission into the Press (Norris, 1981, 78).

                                           
1 It should be stressed that the ABA submission’s superficially impressive table of codes of practice in
News and Current Affairs (ABA, 39) refers not to regulatory standards but to the much weaker co-
regulatory and self-regulatory codes. It must also be said that these codes hardly inspire confidence.
Commercial current affairs’ regular flouting of the issue of the listed code of ‘privacy’, for example,
has been well documented by Media Watch. The codes’ other evident feature is the greater number of
such commitments made by the public broadcasters.



5

PJ Keating’s contextualisation of his submission to this Inquiry within the overall goal

of a democracy of informed citizens is compatible with the goals articulated by such

inquiries (Keating, 1997). It thus frames both the ‘fair and accurate coverage’ and

‘plurality of views’ objectives of the BSA but, as we shall see, these objectives do not

coincide.

For the moment, however, we have a sufficient benchmark in ‘informed citizenship’

from which to provisionally test the adequacy of the current regulatory regime.

(ii) Australia’s lack of informed citizenship and commercial broadcast

journalism: some suggestive empirical evidence

The Report of the Civics Expert Group, published in November 1994, provided a good

guide to the state of ‘informed citizenship’ in Australia (Macintyre, 1994). By

reversing the usual opinion-attributing format of most opinion polls, the ANOP poll

conducted for the Report found little else but extraordinarily high levels of public

ignorance of Australian democratic institutions and practices. The finishing touch of

this study was the establishment of the chief sources of information for those surveyed.

Not only is ‘the media’ the most generally relied upon source of public information,

including ‘what it means to be a citizen’ (Macintyre, 1994, 159), it is also the case that

‘reliance on television for news and information is highest amongst the least well

informed population groups’ (Macintyre, 1994, 137).

Some similar empirical data has begun to emerge from the survey-based research of my

colleague at UNSW Sociology, Professor Michael Pusey. He and his researchers in his

Middle Australia Project have found suggestive evidence that the level of influence of

talkback radio on opinions on social and political matters is significantly greater for

those definable as working class. There is statistical evidence that respondents

reporting high levels of talkback radio influence also report strong tendencies

towards very conformist social attitudes.

As they were designed towards other primary foci, neither of these studies sufficiently



6

distinguishes between different media or between commercial and public broadcasting.

It does seem reasonable to assume that the Civics Expert Group’s results regarding

television would primarily refer to the more popular commercial news programmes.

Talkback radio, as the current John Laws scandal makes evident, does not even

attempt to observe journalistic norms concerning the cultivation of informed

citizenship (cf section [iv])2.

It is plausible to propose then, that there is an inverse relation between informed

opinion amongst the Australian citizenry and the Australian commercial media’s

incapacity, especially in the form of television news, to realize the goal of informed

citizenship.

Professor Graeme Turner’s 1996 comparative study of ABC and Channel Nine news

and current affairs output in Brisbane provides evidence for this proposition’s emphasis

on commercial broadcast journalism. Turner’s criteria of ‘comprehensiveness’,

‘impartiality’ and ‘balance’ were compatible with those employed by the 1996

Mansfield Inquiry into the ABC. His conclusions were dramatic:

Overall, the results establish that the ABC provides the most
comprehensive service for radio news and current affairs, the most
independent service for radio and television news and current affairs,
and the most impartial and balanced service across all programming
surveyed. In some cases the differentials were so dramatic as to
indicate that, without the presence of the ABC, there would be no
provision of a socially responsible, comprehensive news and current
affairs service to the Australian community. (Turner, 1996, 129)

Consistent with Turner’s conclusion, Mansfield commented on the curious imbalance

existent in Australian broadcasting policy which effectively requires this public

                                           
2 Cf Professor Graeme Turner’s similar reasons for excluding talkback entirely from his study
(discussed next); Transcripts, Brisbane 20/5/99, pp 58-59. Note also that the prescient (!) discussion
of John Laws between Mr Simson and Terry Flew could not capture this informing/non-informing
distinction because it remained trapped within the negative concept of ‘influence’; Transcripts,
Brisbane, 20/5/99, p 55.



7

broadcaster, unlike parallel organizations in the UK and Canada, to carry the

‘unrealistic and unfair burden’ of bearing such a bulk of ‘public interest’ responsibilities

(Mansfield, 1997, 20-21).

Indeed, Mansfield’s recommendation that the ABC outsource drama production rested

on his view that ‘the ABC’s reputation for innovative and challenging drama has now

been matched by the independent sector’ (Mansfield, 1997, 36). The likelihood that a

similar qualitative claim could be made by the commercial networks’ in-house

journalistic producers, especially in current affairs, is presently comical. Indeed,

Mansfield acknowledges as much (1997, 21-23).

In short, if the goal of informed citizenship is to be taken as a ‘universal’ one, ie as

one which includes all Australian citizens (and not just those who make use of the

ABC), then more effective means need to be found to improve the quality of the

commercial provision of news and current affairs.

The ABA’s statement to this Inquiry of the co-regulatory obligations of commercial

broadcasters in the area of news and current affairs does seem rather empty in this

context (ABA, 1999)3. This issue will be discussed further in the next section.

                                           
3 Cf fn 1.



8

(iii) The ABA’s Statement to this Inquiry: some qualifications and corrections

regarding possible modes of content regulation of broadcast journalism.

The ABA’s statement to this Inquiry directly addresses the central dilemma in the

cross-media rules, ie (consistent with Flew’s distinctions) that diversity of ownership

does not guarantee diversity of opinion:

The rules regulate for diversity of ownership as a proxy for diversity
of views. A diversity of ownership does not ensure a diversity of
views; it merely provides an opportunity for diversity of views. A
reduction in the number of owners will also result in the reduction in
the number of organizational cultures and a likely reduction in the
range of views and the depth of treatment of those views. A range of
variables impact on the diversity of views in the media, including the
views and interests of individual journalists and their editors, a
commercial imperative to increase readership or audience, and the
management practices and organizational culture.

It would be difficult for the Government to regulate directly for
diversity of views without compromising the principles of
independent and uncensored news media. (ABA, 16)

This is a matter which is often difficult to articulate with appropriate precision. The

ABA here correctly argues in the first paragraph, as I do, that the cross-media rules are

a necessary but not sufficient means of guaranteeing diversity of opinion. We need to

go further than this, however. For diversity of opinion is itself a necessary but not

sufficient means of ensuring informed citizenship. I will discuss this in the next

section.

But having acknowledged that diversity of ownership is an insufficient precondition of

diversity of opinion, the ABA statement also asserts that ‘pro-active’ regulation for

such goals ‘...would be difficult ... without compromising the principles of independent

and uncensored news media’. In the immediately following passage the ABA statement

further implies that comparable nations such as Britain have tried and failed to

implement such content regulation. If this is the ABA’s intended implication, it is a

surprisingly parochial and seriously misinformed one. The implicit appeal to



9

freedom of speech is a furphy4. As the currently unfolding John Laws talkback scandal

has since forced the ABA Chair to publicly concede, there are cases where its co-

regulatory codes might be usefully replaced by compulsory standards in the case of

‘journalistic’ content.

This has long been the British (and, to some extent, European) regulatory norm ie that

compulsory codes of practice - in the Australian sense of ‘standard’ - apply to

broadcast journalism. These are usually referred to as ‘impartiality codes’ but also

make specific reference to accuracy (cf ITC 1997)5. The British regulator of

commercial television (the latter being generically known as ITV), the Independent

Television Commission (ITC), has considerably greater powers of monitoring and even

pre-approval of schedules than those ever enjoyed by its Australian counterparts.

However, it has never been demonstrated that this degree of content regulation

amounts to censorship in any form. Rather, it is due in part to such regulatory means

that British commercial television journalism enjoys the reputation of being on par

with the BBC. As we saw, it was this qualitative correlation that Turner and Mansfield

found to be absent here.

A good example of the ITC’s role in hegemonising ‘public service values’ in

commercial television journalism is provided in Appendix (b). This ITC press release

relates to the highly controversial issue of rescheduling the 30-year old ‘News At Ten’

late last year. The relationship between scheduling of news by commercial channels

and ratings has already arisen as an issue at this Inquiry. Accordingly, the widely

canvassed danger in the British case was that rescheduling the main news might be the

precursor to subordinating the quality of the news to the capturing of an early evening

audience. The ITC had the power to refuse the application to reschedule the program

(as it did in 1993) but instead approved and imposed conditions such as:

‘- there will be no diminution in the funding, or in the range and
quality of national and international news...

                                           
4 Cf section vii of this submission.
5 These codes can also be found at the ITC website along with an excellent account of the
Commission’s functions: www.itc.org.uk



10

- the ITC expects ITV’s commitment to public service values to be
undiminished and for the more diverse range of programmes
proposed from 9-11pm to be delivered.’ (Appendix [b])

Such conditions will be directly monitored by the ITC. The ITC thus provides a fine

model of how direct content regulation can assure the maintenance of public interest

objectives.

Recommendation 1: that any future body which administers the public interest

objectives of the BSA should be invested with day-to-day approval and monitoring

powers comparable to those of Britain’s Independent Television Commission.

These should include positive standards of journalistic practice modelled on the

ITC’s impartiality codes.

However, there are also structural regulatory options that we might derive from the

British case. It is thus worth examining such ‘lessons from Britain’ but first it is useful

to explore further some specific features of broadcast journalism.

(iv) Broadcast Journalism, Commercial Pressures and ‘Hotelling’s Effect’

The two chief deleterious determinants of the quality of commercially produced

broadcast journalism discussed so far in the Commission’s deliberations would appear

to be the ‘downmarket’ convergent standardization produced by Hotelling’s effect6

and the contamination of journalistic norms by cross-promotional activities of licensee

organizations7.

The brief discussions of Hotelling’s effect in the hearings and submission appear not to

have drawn on this ‘media-specific’ definition provided in the recently influential text

by Collins and Murroni, New Media, New Policies:

                                           
6 Cf the discussion with Terry Flew, Transcripts, Brisbane, 20/5/99, pp 47-48.
7 Discussion with MEAA, Transcripts, Melbourne, 10/6/99, p.52.



11

... many doubt that competitive media markets, even those with more
than one firm supplying relevant products and services, do deliver
diverse, quality media products. They characteristically point to
broadcast television in the USA where there is significant
convergence of programming content. ... Economic theory names
this phenomenon ‘Hotelling’s effect’.

Hotelling’s effect applies under special circumstances, namely
where there is non-price competition (eg between advertising
funded television channels). Economically rational competitors will
then crowd in the middle of the spectrum of consumer tastes rather
than provide a diverse range of products. Assuming consumer tastes
can be arranged in a continuum, it can be argued that two firms that
did not compete on price would do best by positioning their products
‘where the demand is’, in the middle of the continuum. New entrants
would face the same incentives, resulting in an undue tendency for
competitors to imitate each other. Advertising funded, profit
maximizing television is a case in point.

(Collins and Murroni, 1996, 62-63; emphases
added)

To this definition could also be added the tendency to presume that the easiest means

of estimating ‘where the demand is’ in consumer taste is by eliminating the possibility

that ‘quality’ programming has any chance of broad popularity and thus constitutes a

higher ‘economically rational’ risk.

Ironically, however, Hotelling’s effect also brings into question whether the goal of a

‘diversity of news’ has any meaning in a broadcast programming sense. While a

diversity of news sources overall is a worthy goal, there has been a tendency to

confuse ‘diversity of news’ with ‘diversity of opinion’. This is because the category of

‘diversity of opinion’ (usually attributed to J.S. Mill) historically predated the

consolidation of the journalistic cultural forms which ‘mediate’ opinion. Such

mediations include the now familiar distinction made between opinion and ‘facts’

(news) (Smith, 1978a & 1978b). Further, journalists operating within different ‘media’

in turn render opinion and news within different cultural forms. This distinctiveness is a

particularly strong tendency in television journalism. The following table summarizes

these distinctions.



12

ethical goals
(in print and

TV)

print
cultural forms

televisual
cultural forms

news

- ‘objectivity’
’neutrality’
’accuracy’

- ‘balance’
‘4th estate’/
watchdog

investigation

- news pages

- features

- news bulletins

- investigative
current affairs

opinion

-diversity of
opinion

- ‘balance’
‘4th estate’/
watchdog

investigation

- editorials
- letters to ed.

op-ed:
-   ‘expert’

opinion pieces
    -columnists

nil

-current affairs
interviews

and
investigative

stories

A Typology of (Professional) Journalistic Cultural Forms8

Three sets of ‘values’ are in conflict here. The first set consists of those ethical goals

listed above associated with ‘news’. These need not conflict with the ‘marketing

values’ which would follow from Hotelling’s effect. If the consistent application of

these values were all that generated news, all news programmes would look largely

identical because they sought the same ‘truth’. There is no consistent economic

incentive to actually fabricate false stories9. However, a third set of values (not listed

above), news values, becomes crucial here. These are the criteria of newsworthiness

by which stories are selected to be reported at all and then hierarchicized within the

news programme. They have long been recognized by sociologists (eg Schudson,

                                           
8 Radio has been excluded because of the relative decline in journalistic forms – especially news -
within Australian commercial radio. Talkback clearly could be placed within this model except that,
as the John Laws affair makes only too evident, that cultural form appears to have few, if any,
journalistic professional norms. (However the ITC/IBA impartiality codes could well be of use here
now.)
9 Although Media Watch has found this tendency in such matters as enhancement of visual effects in
commercial television news and actual story fabrication in commercial current affairs.



13

1996) but often are only reluctantly conceded to exist by commercial practitioners of

broadcast journalism. As Professor Turner argued at the hearings, the tendency here is

for commercial television news to hierarchicize particular kinds of stories - especially

crime-based - deemed more attractive to reach ‘where the demand is’ over others10.

But this demand is much less ‘the public demand to know’ than the networks’ pursuit

of an audience for subsequent programmes in the evening schedule.

Perhaps what is unique in this case is that Hotelling’s effect thus chiefly manifests as a

distortion of news values from the ideal ‘public service’ ones which address audiences

as informable citizens into those which address audiences as audiences awaiting

entertainment. When we speak of ‘diversity of news’ in a programming sense we are

thus referring to a diversity of news values. It is possible to generate a diversity of

news values where each set meets such professional norms as the objective reportage

of facts and the ideal of informed citizenship. The ABC and SBS provide two distinctly

diverse alternatives nightly. Locale-based news services might provide another, and so

on.

However, more than any others, it is the directly competing prime-time commercial

services which produce a remarkable sameness to the point of triplication11. This

sameness is the sameness of ‘Hotellingised news values’ rather than a tangible

commodity like the ice creams in the classic illustration Hotelling’s effect in the ice

cream sellers on a beach. Accordingly, there would appear to be little evidence that a

fourth commercial news service in each city would change this situation. The Fox

network in the USA appears to have had no such effect on the news values of NBC,

CBS and ABC. Rather, those in the US seeking to be primarily addressed as

informable citizens still need to turn to the PBS system.

In broad terms, the same argument can be applied to current affairs. What could be

                                           
10 Transcripts, Brisbane, 205/99, pp 59-60.
11 Some informal evidence for this claim: over the last ten years I have routinely required my students
to conduct an (efffectively annual) comparative story listing of all television news services on one
night.While some minimal disparity occurs between the commercial networks in story positioning, the
‘pool’ of stories is almost identical.



14

added in that case is the fact that the cost of ‘serious’ investigative journalism is a

further disincentive for commercial broadcast journalism. Only Nine’s Sunday prgram

could be said to practise it.

Let us now turn to the structural features of the British regulatory system which

attempt to redress these tendencies.

(v) The British ‘Duopoly’ Model and its Implications for Structural Regulation

of Broadcast Journalism

The British system of regulation of commercial media, especially television, remains

seriously misunderstood in Australia. There is a misperception that the Australian ‘dual

system’ of public and commercial system is somehow unique or was later emulated

elsewhere (eg Armstrong et al, 1995, 161) ie that we have ‘the best of both worlds’

because we have integrated the ‘British’ BBC model with the ‘American’ commercial

model.

Professor Flint’s comments in the public hearings, for example, reproduce this

misconception by projecting an account from the early history of Australian and British

radio which neglects the subsequent history of the regulation of British commercial

broadcasting, especially television.12 It is the latter that is of most relevance to this

Inquiry.

Similarly, Tom Burton of the MEAA asserted at one point in the hearings the

following:

Mr Burton: It would be fantastic if this commission came up with a
better way of looking at this whole public interest issue of
concentration diversity. Worldwide people have been struggling with
this core concept, which is right in front of me here, the one we’re
discussing. To date, particularly in the Anglo-Saxon world, they’ve
all fallen back to exactly the same position that Australia has got.
Paul Keating likes to suggest he invented the cross-media rules.

                                           
12 Transcripts, Sydney, 28/5/99, p.5.



15

Well, they exist in the US, they exist in the UK, they’re broadly
similar in all those markets, because eventually public policy-makers
have just found it very difficult to find a different way of dealing with

it.13

While it is true that cross-media rules are an international phenomenon, the British case

is one which has developed far more sophisticated means of addressing ‘this core

concept’ than indicated by Burton. Indeed the British system aims to address the more

precise formulation of ‘this core concept’ found in the MEAA submission in a

discussion which tends to restrict itself to newspapers:

The challenge of editorial democracy is how to separate the power of
a proprietor from the editorial process, that is the preparation of
news and comment for publication, broadcast and other form of
distribution. (MEAA, 10)

The narrowly ‘Australian’ presumption shared by both Flint and Burton is that in such

discussions ‘proprietor’ (of the news producing organization) must necessarily

coincide with ‘licensee’ (the owner of the ‘channel’). British commercial television was

regulated so that licensee companies were separated from the ownership of a shared

channel. Moreover, the journalistic programme company, Independent Television

News (ITN), has enjoyed a near monopoly of provision to British free-to-air

commercial television (even until the present). The other broadcasting companies held

regional advertising monopolies and shared the first commercial channel (see below).

Hotelling’s effect was thus largely eliminated. Commercial broadcast journalism was

thus structurally encouraged to compete qualitatively with the BBC news.

Even Professor Withers’ direct comments about econometric studies of the reduction

of  Hotelling’s effect in broadcasting failed to mention the glaringly concrete example

of the British regulatory system!14 Given this underprovision of such information to

this Inquiry, some further background is thus warranted. Briefly, the BBC’s monopoly

in television ended in 1955 with the establishment of the ‘second channel’, the

                                           
13 Transcripts, Melbourne, 10/6/99, p.65.



16

commercial ITV. The watershed decision in regulation, however, is usually attributed

to the Pilkington Inquiry of 1960-1962 which rejected calls for a second commercial

channel and instead established BBC-2. Its rationale included an explicit rejection of

the risks of Hotelling’s effect (cf Jones, 1994). ITV subsequently became known as

‘Channel 3’15.

The resulting system was referred to as ‘the duopoly’. It has long held the reputation

as the ‘least worst broadcasting system in the world’. The major reasons for the

duopoly’s successful design (and some subsequent history) have recently been neatly

summarized (but at some length) by Peter Humphreys:

In order to provide further protection for the public-service nature of
the duopoly, the financial bases of the ITV/ILR and BBC were kept
strictly separate. The BBC continued to be funded from their licence
fee while the commercial ITV companies financed their operations
and made their profits from limited spot-advertising, which was
carefully regulated by the IBA16 to conform to strict codes of
conduct. Although there certainly was competition for audiences (the
ratings battle), the deliberate avoidance of structures of direct
competition for the same source of revenue between the BBC and
the ITV sector limited the incentives for broadcasters to subordinate
standards of  public service to commercial demands. The same
principle was also operative, albeit in a different guise, within the
ITV sector itself. Direct commercial competition between the ITV
companies, and the corresponding negative effect that this would
have had on programming standards, was precluded by the fact
that each ITV company held a franchise giving it a regional
monopoly (until the 1980s there was no competition from cable or
satellite). When the system was expanded by the addition of the
‘minorities channel’ Channel 4 in 1982, care was taken to prevent
this development from entailing commercial competition. To this
end, ownership of Channel 4 was conferred wholly upon the IBA.
Moreover, Channel 4 was financed not by competitive advertising
but by an annual subscription set by the IBA and paid by the ITV
companies, who sold the advertising for the channel. Moreover the
ITV companies also sold their own advertising on Channel 4 and
retained the profits therefrom. As a result of these carefully crafted

                                                                                                                            
14 Transcripts, Melbourne 7/6/99, p. 30.
15 The famous Channel Four was added in 1982 and Channel 5 in 1997.
16 Independent Broadcasting Authority. From 1991 its functions were divided between the ITC and
The Radio Authority.



17

structures, the duopoly functioned in a uniquely symbiotic fashion; its
various channels competed to produce quality programmes as well as
simply for audiences. As much as was possible in any system,
standards were protected from open market competition; the
duopoly was most decidedly not a ‘free’ market. The British case
demonstrated how public-service regulation and in particular
protection from commercial competition - the absence of
competition for the same source of revenue - were more important
than public monopoly ownership of the broadcasting services.
(Humphreys, 1996, 129-130; emphases added)

To this extremely sophisticated system of cross-subsidization must be added a very

high level of programme monitoring by the (highly staffed) regulatory body consistent

with the content regulations already described. Where the regional monopoly system

had to be reconciled with high population concentration - i.e. London - temporal

monopolies were added. Thus the broadcasting week in the London market was

divided between two companies, one of which was the appropriately named London

Weekend Television. While this system has recently come under considerable de-

regulatory strain which may well prove intolerable (Sparks, 1995), in 1995 the duopoly

still enjoyed the support of 92% of audience viewing-time despite ten years of

competition from satellite television (Curran, 1996, 108).

Beyond some semi-informed discussion of ‘the channel four model’, Australian interest

in this regulatory system has been limited. An early advocate was Julie James Bailey (cf

Bailey 1983) who recognized that the key feature of the British system was the

abolition of direct convergent competition. As part of her case to improve the quality

of Australian television drama production in her submission to the 1976 Green Inquiry,

she proposed applying the ‘Channel 3’ model of temporal monopolies here by

providing each existing ‘channel’ within one temporal ‘third’ of the broadcasting week

on a shared channel.

No attempt appears to have been made, however, to derive any lessons for Australian

broadcast journalism. This is curious as the British system structurally embedded an

equivalent of the former convention of ‘quarantining’ of broadcast journalism from

commercial ratings norms in US broadcast networks (as described to this Inquiry by



18

Professor Graeme Turner17).

(vi) Chief Recommendation (Recommendation 2): A Case for Progressively

‘Outsourcing’ Free-to-air Commercial Television Journalism

It should be stressed that the lessons emerging from the British case do not require a

duopoly be established. Rather, this case provides an example of how to release the

commercial news services from the reduction in quality that would seem to necessarily

follow from their use as vehicles of ratings pursuit within direct convergent

competition.

Nor need it follow by implication that the ITN model of near monopoly provision

should be emulated.

However, there seems little inherent reason for the Australian presumption that

commercial broadcast journalism should necessarily be organized as ‘in-house’

production. This, more than anything else, contributes to the impression that licensee

‘moguls’ do have ‘influence’. Professor Turner’s reference to the ‘untrammelled access

media owners enjoy when they wish to put their case to the public’ (Turner, 1999) –

and, it could be added, often on their ‘own’ current affairs programmes - is relevant

here.

More importantly ‘in house’ journalistic programme production leaves such

programmes more directly vulnerable to Hotelling’s effect and other competitive

distortion of news values. It increases the likelihood of their being treated, in Alan

Bond’s famous phrase, as ‘just another business’.

During the hearings an interesting model was put forward by Professor Snape and Mr

Simson for a ‘transferable quota’ for children’s television content. Professor Withers

(for the ABC) commented in response that a direct subsidy policy might be more

                                           
17 Transcripts, Brisbane, 20/5/99, p.62.



19

effective18. Such a process was initiated for drama in the ALP government’s 1994

Creative Nation cultural policy statement in the Australian Commercial Television

Production Fund. Portions of licence fees provided the revenue. I argued in my

submission to the DOCA review that this should be extended to current affairs.

The transferable quota scenario put to the ABC in the hearings could also be seen as a

means of addressing the problem I raised above concerning Mansfield’s observation

about the overburdening of the ABC with public interest responsibilities. However, as I

argued, the more appropriate means of meeting the policy objective of informed

citizenship is to share the public interest responsibilities more equally across the

sectors. Indeed Mansfield notes that some of his recommended procedures for

journalistic production and complaints-handling should apply ‘in any media

organization’ (1997, 28).

In the case of the ‘public communication’ goal of informed citizenship and television

news (and possibly current affairs), the appropriate initiative I suggest is that

commercial television licensees be encouraged to outsource their news production

to independent production companies. In this scenario - which bears some

resemblance to the transfwerable quota option -  commercial licensees’ obligation to

broadcast such programmes would be maintained. While this outsourcing would

necessarily require regulation, this structure would be a means of increasing the

number of ‘players’ in the sense of programme producers and so could be seen as

structural regulation for increased competition. It would also clearly demarcate the

sector subject to this necessary regulation.

Such a separation of journalistic programme production ownership from

commercial television network ownership would thus be the most pertinent

structural lesson to derive from the British experience. The outsourcing of news and

current affairs production from commercial television to (completely) independently

owned programme providers would be the most transparent means of achieving this.

Qualitative content regulation could be introduced to inform the selection of those

                                           
18 Transcripts, Melbourne 7/6/99, pp 31-33.



20

programme providers. The imposition upon commercial licensees of ITC-modelled

impartiality and privacy programme standards would be an appropriate first step. The

Australian Broadcasting Authority is the appropriate regulatory authority to undertake

this role but would need professional journalistic advice as this would amount to its

obtaining a new remit. A more modest strategy may be to encourage those licensees

that failed to meet the new standards to contract out all or part of their journalistic

production to quality providers. This would leave some commercial networks with in-

house journalism.

Such developments would not only be consistent with ‘flexibility’ of regulation of

‘broadcast services’ and ‘disaggregation’ of monoliths, but would have obvious

potential advantages for public broadcasters. The ABC and SBS could become quality

providers of journalism to the commercial networks which chose to outsource.

However, other companies which met the criteria could, of course, also produce such

programmes. Equally, complete contracting out may have attractions for commercial

licensees as the trade-off would be the complete removal of most current ambiguities

attaching to cross-media ownership rules. Commercial licensees who ‘contracted out’

would cease to attract most personalised charges of ‘bias’ and ‘bad character’ as these

would be directed at the journalistic production company (provided its independence

was genuine).

I suggest that this strategy would at least diminish Hotelling’s effect upon commercial

television journalism.

It may seem untimely to advocate the imposition of such changes on commercial free-

to-air television during a new, digital, wave of channel expansion. However, one aim

of this submission has been to de-emphasise such technical innovations in favour of the

more significant social relations of journalistic production. While not unrelated to the

former, it is the latter which require greater attention in the formulation of policies

which might enhance informed citizenship. The forms of regulation which have worked

successfully elsewhere have not been inherently ‘technology specific’ or ‘technology

neutral’ per se but rather appropriately-fashioned interventions in production relations



21

and their economic underpinnings. These entail some means of quarantining editorial

and journalistic production.

(vii) The Relevance of the Implied Constitutional Freedom of Political

Communication to this Inquiry19

The submission from the Australian Press Council concludes thus:

8.1 While recognising that it is not within the scope of the
Commission’s inquiry, the Council observes that rather than relying
on the CMR, the Parliament could best give effect to its concern
about protecting the role of the press by specially guaranteeing the
freedom of speech, and of the press. This would ensure that these
freedoms could be protected from interference. It is believed the
federal Parliament would have the power to legislate in this way
under the external affairs power, as Australia has already entered into
international treaty commitments promising to provide such
guarantees. Subsequently, a referendum could be put proposing that
these freedoms be entrenched in the Constitution.

8.2  Accordingly the Council believes that government policy on the
media should be based on these objectives:

• the maintenance and enhancement of freedom of the press and of
the media; and
• the promotion of plurality of media outlets, diversity of content and
media ownershipand competition between them in the media market.

(Australian Press Council, 1999)

I would contest the assumption that this issue is not within the scope of this Inquiry. It

was also regrettable that the Press Council pursued the same apologetic tone within the

hearings20. Indeed, even the existing implied freedom of political communication is

itself quite relevant.

The constitutional issue is of relevance to this Inquiry because freedom of speech

provides a major normative basis for many regulatory regimes in broadcasting

(Barendt, 1993). I argued in section (i) that the BSA fails to articulate its ‘public

communication’ goals with sufficient clarity. It seems reasonable that the Commission

                                           
19 This section has benefited from my continuing consultations with Professor Michael Chesterman
of the UNSW Law Faculty.
20 Transcripts, Melbourne, June 9, pp17-19.



22

recommend that this unclarity be rectified. Freedom of speech literature and

jurisprudence would be a valuable aid to the necessary review process. It is thus not

insignificant that at 8.2 in the above extract the Press Council apparently derives its

recommended objectives from the free speech ideal. This is a significant improvement

on the ambiguities of ‘diversity’.

Further, free speech jurisprudence tends to see the issue of the public interest and

broadcast regulation in terms remarkably similar to the articulated need for ‘balancing’

of competing ideals identified by the Commission for this Inquiry. Free speech theorists

employ a famous distinction between ‘negative’ freedoms from such things as

censorship and ‘positive’ freedoms to such things as informed citizenship. In Lange v

ABC (1997) the full Court reiterated Brennan J’s view in Cunliffe v Commonwealth

(1994) that ‘the implication is negative in nature’ in that it does not ‘confer personal

rights on individuals’ (145 ALR at 107). However, the full Court also concluded that

the ‘text and structure’ of the constitution nonetheless does presume the positive ideal

of informed citizenship and so its relevant sections ‘necessarily protect that freedom of

communication’ (145 ALR at 106).

Moreover, in Lange the full Court also explicitly laid out ‘the test for determining

whether a law infringes the constitutional implication’. This passage is worthy of

citation at length:

When a law of a State or federal parliament or a Territory legislature
is alleged to infringe the requirement of freedom of communication
imposed by s 7, s 24, s 64 or s 128 of the Constitution, two
questions must be answered before the validity of the law can be
determined. First, does the law effectively burden freedom of
communication about government or political matters either in its
terms, operation or effect? Secondly, if the law effectively burdens
that freedom, is the law reasonably appropriate and adapted to serve
a legitimate end the fulfilment of which is compatible with the
maintenance of the constitutionally prescribed system of
representative government and the procedure prescribed by s 128 for
submitting a proposed amendment of the Constitution to the
informed decision of the people (hereafter collectively ‘the system of



23

government prescribed by the Constitution’). If the first question is
answered “yes” and second is answered “no”, the law is invalid. In
ACTV, for example, a majority of this court held that a law seriously
impeding discussion during the course of a federal election was
invalid because there were other less drastic means by which the
objectives of the law could be achieved.

(145 ALR at 112-113)

This test is also significant because any regulatory changes affecting journalistic media

‘content’ - such as those made in this submission - may well be subjected to legal

challenge by licensees which would appeal to the implied freedom. Such challenges (on

my understanding) would ultimately be subject to this test.

Thus, as a specific elaboration of Terry Flew’s Principal Recommendation 3 regarding

‘mechanisms for dialogue’ (Flew, 1999, 1), I would further recommend the following:

Recommendation 3:

That the Productivity Commission should advise the Government on how the

‘public communication’ objectives of the BSA could be clarified, aided by expert

advice, with specific reference to the ‘negative’ and ‘positive’ aspects of the implied

constitutional freedom of political communication.



24

Appendix (a) Report for Dr Paul Jones from the Middle Australia Project

Preliminary Data on Various Influences on Political and Social Opinion Formation

Background Information

The following research has been conducted as part of the Middle Australia Project, led
by Professor Michael Pusey (University of New South Wales). The project has
involved surveying 400 adult Australians in 5 capital cities with both an interview and a
self-administered questionnaire. The interviewees resided in Commonwealth Census
districts with household incomes in the middle 80% of the distribution of incomes. The
first stage of this research was conducted in 1996-1997, and the second stage will be
completed by the end of 1999. The research aims to establish how middle Australians
are adapting, coping, and interpreting the influence of economic change on their lives.
This project is ARC funded.

Key findings

1. Respondents indicated on a 5 point scale the level of influence of various media and
social institutions on their opinions about political and social matters. Mean levels of
influence were calculated for each type of media/social institution. Results were then
analysed according to respondent class self-identification, occupational class, and a
scale that measures perceptions of individual control over political and economic
institutions and systems.

A consistent pattern emerged from this analysis. The mean level of influence of
spouse/partner significantly decreases for individuals employed in non-
managerial/non-professional services or manual work. The mean level of influence of
talkback radio significantly increases for the same group. There is some statistical
evidence for higher than average influence among those working in occupations
broadly defined as “working class”.

2. Attitudes measuring social role conformity were then compared with the level of
influence of talkback radio. There is statistical evidence that respondents reporting
high levels of talkback radio influence also report strong tendencies towards very
conformist social attitudes (questions used available on request). This trend is
apparent across the political spectrum, with statistically significant results among ALP
voters.

3. Further data and analysis is available on request, including a sociological profile of
those influenced by talk-back radio and television. The primary suggestion of this
research is that talkback radio may have some influence in promoting very conformist
social attitudes (on unemployed, women, social security) among service/working class
Australians. Further evidence is required to reinforce this suggestion.



25

Mean Level of Influence of Various Media and Social Institutions on Opinions

on Social and Political Matters

Overall (% of respondents reporting strong/quite strong influence)

Newspapers (36)
Experts (34)
Educational Institutions (27)
Spouse/partner (25)
Television (21)
Political leaders (20)
Close friends  (19)
Talkback radio (15)
Business leaders (13)
Other relatives (11)
Workmates (9)
Religious Leaders (6)
Community Leaders (5)                  \
Neighbours (1)

By occupational class  (% of respondents reporting strong/quite strong influence)

Middle/managerial  (n = 173)        Working/Service class  (n = 135)

Newspapers (39)                               Newspapers (33)
Experts (38)                                        Experts (30)
Spouse/partner (28)                         Educational Institutions (28)
Educational Institutions (27)           Television (23)
Political leaders (21)                         Close friends (22)
Television (19)                                   Talkback radio (21)
Close friends  (17)                             Spouse/partner (21)
Business leaders (13)                        Political leaders (18)
Workmates (11)                                 Business leaders (13)
Other relatives (11)                           Other relatives (11)
Talkback radio (11)                          Workmates (6)_
Community Leaders (7)                  Religious Leaders (6)
Religious Leaders (6)                       Community Leaders (2)
Neighbours (1)                                 Neighbours (2)

Bold = significant differences in mean score on 5 point scale of influence by
occupational class.

Prepared by S. Wilson (statistics by T. Fattore) for Professor M. Pusey



26

Appendix (b): ITC Press Release 105/98, 19 November 199821

ITC GIVES QUALIFIED APPROVAL TO NEW WEEKDAY SCHEDULE on ITV

The Independent Television Commission has approved proposals put forward by ITV
for its weekday evening schedule, including a 30 minute early evening news service at
6.30pm, and a further 20 minute service at 11pm.  The Commission will review the
changes after 12 months.

The ITC has stipulated that approval will be granted on the following conditions:

there will be no diminution in the funding, or in the range and quality of national and
international news

ITV will schedule a regular headline service in the nearest break to 10pm on weekday
evenings

the ITC expects ITV’s commitment to public service values to be undiminished and for
the more diverse range of programmes proposed from 9-11pm to be delivered.

ITV will schedule an agreed quantity of thirty-minute slots for high quality regional
programmes in or just outside peak time on weekdays throughout the year.

ITC Chairman, Sir Robin Biggam, said: “This was a complex issue which raised
significant concerns for the Commission and generated a strong public debate.  News
at Ten has been a cornerstone of the ITV schedule for more than 30 years and
exemplifies the best in news coverage on British television.  Viewers express a strong
attachment to it, stronger than their propensity to view it regularly.

“But the ITC recognises the competitive challenges ITV face.  If the new flexibility
which the network will now have is able to arrest its audience decline without
damaging its public service commitments, it should have the chance to prove it.  The
ITC considers it important to ensure that the ITV schedule as a whole delivers a range
of diverse, high quality services, and that it should not stand in the way of changes that
have the potential to enhance that diversity.

“After considering the available evidence, including the results of a public consultation
and specially commissioned research, the ITC believes that ITV should have the
opportunity to put their proposals for change to the test.”

The ITC will conduct a first review of the effect of the schedule changes after 12
months, to allow for a full assessment of the impact of the new scheduling pattern on
viewers.  In the event that the ITC judges that any of the conditions outlined above are
not being met, ITV will be required to come forward with remedial  proposals.

Each ITV company must accept the ITC’s conditions, so that formal variations to their

                                           
21 Downloaded from ITC website.



27

licences can be agreed.  The conditions reflect commitments obtained from ITV as its
proposals have been considered.  No changes to the existing 5.40pm or 10pm news
can go ahead until the licences have been revised.

Diversity

In coming to its decision, the ITC particularly took account of its effect on diversity in
the ITV schedule and the likely appeal to viewers of the totality of ITV’s proposals.
ITV have regularly been criticised by the ITC for their failure to offer as diverse a
schedule as envisaged in Channel 3 licences.  The proposals made by ITV offer a wide
range of choice of programming between the watershed at 21.00 and 23.00; in
particular, they open up opportunities for more adult comedy, for documentaries and
current affairs programmes as well as long form drama and film.  It is clear from
audience research that such programming has a strong appeal.  The ITC will ensure
that ITV deliver the proposed enhancements to diversity.

Quality of News Programmes

The ITC also considered the effect of these proposals on the provision for high quality
national and international news. The ITC has been given assurances that the range and
quality of the main ITV bulletins will not be affected by changes in their timing.
Content will be monitored qualitatively and quantitatively. If there is evidence of
marked deterioration in the audiences for news, the ITC will require ITV to take
remedial action.

Regionality

The ITC has been especially concerned at the impact of these proposals on regional
programming, a core component of the ITV schedule.  In agreeing to these changes,
the ITC asked ITV to ensure that about a dozen half-hour slots are available each
week for regional programming in or just outside peak on weekdays, as well as a peak
time regional slot at the weekend.  New licence conditions will, for the first time, make
this a requirement.  This should preserve the accessibility of regional programming.
Availability of regional slots in mid-evening will help compensate for the slightly earlier
scheduling of some regional magazine programmes on weekday evenings.

Details of the public consultation and research which formed a significant part of the
ITC’s considerations are attached.

Note to Editors:
There were 1807 responses to the ITC’s consultation on proposals put forward by
ITV. Copies of responses are available in the ITC library.

References

ABA (Australian Broadcasting Authority) (1999) Statement to This Inquiry.
Submission No 45.

Australian Press Council (1999) Statement to This Inquiry. Submission No 98.



28

Bailey,J. (1983) The Structure of British Commercial Television. Sydney:
Australian Film Television and Radio School.

Armstrong,D., Lindsay,D. & Watterson,R. (1995) Media Law in Australia: third
edition. Melbourne: OUP.

Barendt,E. (1993) Broadcasting Law: a comparative perspective. Oxford:
Clarendon Press.

Chalaby,J. (1997) ‘No Ordinary Press Owners: press barons as a Weberian ideal type’.
Media, Culture and Society 19(4): 621-641.

Collins,R. & Murroni,C. (1996) New Media, New Policies: media and
communications strategies for the future. London: Polity.

Cunningham,S. (1997) ‘Which Media? How Much Influence?’ In CLC (ed) Media
Ownership in Australia: conference papers. Sydney/Melbourne: CLC.

Curran,J. (1996) 'Mass Media and Democracy Revisited'. In J.Curran,J. and
M.Gurevitch (eds) (1996) Mass Media and Society (2nd Edn). London: Edward
Arnold.

Flew,T. (1999) Submission to This Inquiry. Submission No 64.

ITC (Independent Television Commission) 1995. The ITC Programme Code.
London: ITC.

Jones,P. (1994) ‘The Myth of "Raymond Hoggart": on "founding fathers" and cultural
policy’.Cultural Studies. 8 (3): 396-416.

Keating,P. (1999) Submission to This Inquiry. Submission No 39.

Lacroix, J-G. & Tremblay, G. (1997) Trend Report ‘The ‘Information Society’ and
Cultural Industries Theory’ Current Sociology: Vol 45 No 4.

Mansfield,B. (1997) The Challenge of a Better ABC. Volume 1: a review of the role and
functions of the ABC. AGPS.

Mason,A. 1996. ‘The Free Speech Debate in Australia’. In Free Speech in Australia:
conference papers. ed Communications Law Centre: 4-6. Sydney: CLC/Spectrum.

Norris,J. (1981) Report of the Inquiry into the Ownership and Control of
Newspapers in Victoria. (State) Government of Victoria.

Schudson, M. (1996) ‘The Sociology of News Production Revisited’. In J.Curran and
M.Gurevitch  (eds) 1996. Mass Media and Society (2nd Edn). London: Edward
Arnold.



29

Smith,A. (1978a) ’News Values and the Ethic of Journalism: a view of the Western
tradition’. In his The Politics of Information: problems of policy in the modern
media, London: Macmillan.

Smith,A. (1978b) ‘The Long Road to Objectivity and Back Again: the kinds of truth
we get in journalism’. In Boyce et al (eds) 1978. Newspaper History: from the
seventeenth century to the present. London: Constable.

Sparks,C. (1995) ‘The Future of Public Service Broadcasting in Britain’. Critical
Studies in Mass Communication 12 (September): 325-341.

Turner,G. (1996) ‘Maintaining the News’. Culture and Policy 7(3): 127-164. This
article is reproduced as an attachment to the ABC’s submission (no 78).

Turner,G. (1999) Submission to This Inquiry. Submission No 69.


